Het jungle-avontuur kan beginnen !

21 juli 2010 - Kota Kinabalu, Maleisië

Liefste bloggers,

Foto's hadden we een aantal dagen geleden al ge-upload maar voor een blogverhaal wilden we graag nog even wachten...

We zijn net aangekomen in Kota Kinabalu, een stad van zo'n half miljoen inwoners... 500.000 mensen in 1 stad ! En wij maar denken dat we naar de jungle zouden gaan :)
Jammer genoeg is er door de vele ontbossing, industrie en ontwikkeling nog maar weinig echte jungle over. Een kaartje hierover vind je terug in ons foto-album van Borneo...

Enfin, vandaag zijn we dus 8 stempels rijker geworden in ons paspoort door van Brunei naar Kota Kinabalu te reizen ! :D (Sarawak en Sabah zijn de 2 provincies van Maleisisch Borneo)

Exit Brunei - Enter Sarawak - Exit Sarawak - Enter Brunei - Exit Brunei - Enter Sarawak - Exit Sarawak - Enter Sabah...

Kuching was onze eerste bestemming in Borneo. Het is een leuke stad met typische vuile marktjes, oude kraampjes, rommelwinkeltjes en de overweldigende, prachtige moskees :)

De hoofdstad van Sarawak werd voor een weekje onze thuishaven en van hieruit hebben we een aantal dagtrips gedaan... De 2 hoogtepunten waren beide overvol van toeristen: Het mooie Bako Nationaal Park en het 'Orangutan Rehabilitation Centre'.

Zoals gezegd zijn het 2 toeristische trekpleisters en op Bako hadden we geen keuze hoeveel nachten we bleven. 1 nacht was het maximum en achteraf gezien echt wel jammer !
Bako is ten noorden van Kuching en is via bus en boot te bereiken. Alles wordt goed geregeld en op een kleine 2 uur stonden we in het Nationaal Park.

Aangezien ons tijdsgebrek besloten we er meteen voor te gaan ! De heuvel Ulu Assam werd bedwongen voor een mooi panorama over de kust van Bako en de Zuid-Chinese zee op de achtergrond. Ondanks de schaduw ging onze eerste tocht al meteen gepaard met liters zweet :)

Op onze terugweg merkten we een groep Makaken op. We waren gefascineerd hoe ze sprongen, riepen, krijsten, liepen en klommen en volgden ze tot we terug bij het hoofdkwartier aankwamen. Toen bleek dat de Makaken echt een pest zijn. Ze proberen je eten en drinken te stelen en komen dikwijls tot op het terras van de cafetaria waar iedereen ze verjaagt met al wat ze vasthebben :)
We dachten even iets heel unieks mee te maken... Niet dus :D

Gelukkig waren er nog 2 andere soorten apen die wel bescheiden zijn en waar je echt naar op zoek moet. De eerste soort is de bekende neusaap, de andere is de silver leaf monkey.
We hebben ze uiteindelijk alle 3 gezien en vooral van de neusaap hebben we een paar prachtige foto's kunnen maken ! Sommigen te groot om te uploaden jammer genoeg...

In Bako Nationaal Park hebben we een Belgisch koppeltje leren kennen waar we samen mee zijn gaan dineren in Kuching. Een giga 'snapper' voor hen en Julie, een schaal met black-pepper-chicken (mmmm !) voor Joeri, rijst voor iedereen en 2 gedeelde schalen met overlekkere gestoomde groentjes (vraag ons niet welke ;)) ! Buikje overvol voor nog geen 10EUR pp !

De orang-oetans in het Rehabilitation Centre waren prachtig om te zien. Het was natuurlijk tijdens de 'feeding time'. In het centrum van Semengoh zijn de apen vrij om te hangen waar ze willen en het is dus niet zeker dat je ze zal zien, maar hoe zou je zelf zijn? Je eten zelf zoeken of het op een bordje voorgeschoteld krijgen... We zagen een giga-mannetje, een vrouwtje met haar kleintje en Saddam, een orang-oetan van 8 jaar genoemd naar de enige echte (:)?)

Na Kuching zijn we vertrokken voor een lange boot/bustrip naar Bintulu. Een stadje dicht bij het Similajau Nationaal Park dat we zeker niet wilden overslaan.
In het park hebben we een uitgestippelde wandeling gedaan van zo'n 10km ! Een aantal grote zoogdieren zijn hoog boven ons hoofd ontsnapt aan de camera maar verschillende gigantische insecten hebben we wel op film :) Vlinders, kevers, sprinkhanen en onbenoembare exemplaren...

Op het einde van de wandeling zou de boot ons komen ophalen aan de "Golden Beach" en in
afwachting schuilden we voor de regen in een kleine grot tot de holbewoners ons opschrikten... Kleine vleermuizen kwamen met tientallen naar buiten vliegen, rakelings boven ons hoofd :)

's Avonds zijn we hier nog op krokodillenjacht gegaan maar zonder succes.

Het was op de bus die ons naar Miri bracht dat Julie de Lonely Planet heeft achtergelaten ! Onze bijbel, onze reisgenoot die alles weet en kent, de beste tips heeft en ons uit de nood helpt, achtergelaten door Julie ! Gelukkig is Miri een grote stad en hadden we nog geen 3 uur later al een nieuw exemplaar. Schade: 20 euro.

Na wat kleine omwegen zijn we uiteindelijk in Brunei beland. We hebben toch wel net zijn 64ste verjaardag gemist zeker ! En het was eraan te zien dat het feest was !
Blijkbaar duren de feesten 2 weken en alles staat dan ook in het teken van de sultan. Op televisie zagen we minutenlange filmpjes van hem in allerlei verschillende outfits. Op straat is het de ene na de andere giga-poster met zijn kop op en iedereen spreekt natuurlijk over hem :)

Binnen 2 dagen vertrekken we op 3-daagse ! Er staat een River Safari op de Kinabatangan op het programma. De week nadien staan er 5 nachten gepland in de Danum Valley Conservation Area, een gebied waar wetenschappers samenkomen om onderzoek te doen naar de verschillende fauna en flora in het onaangetast stukje regenwoud. Onlangs hebben ze nog een nieuwe vogelsoort ontdekt in het gebied !

Merci voor de (leuke) reacties ! Laat maar komen !

Groetjes

Joeri en Julie

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. tante suzy:
    21 juli 2010
    toffe foto's, de apen zijn werkelijk schattig, ik kan er in de zoo ook uren naar kijken.
    amuseer jullie op 3 daagse
    knappe foto's!
  4. luc,betty:
    22 juli 2010
    hello borneoaantjes/bruneiërs
    wat een continent met een pracht van fauna en flora
    spijtig dat die wouden daar zienderogen verdwijnen
    geniet verder van jullie tocht door de parken en de safari's !!
    papa Luc
  5. Karlien:
    3 augustus 2010
    manman da blijft ma komen al die toffe verhalen, het wordt tijd da jullie naar huis gaan! :) en dan mij komen bezoeken in ZA!
    xxx
  6. Yannick:
    4 augustus 2010
    Helaba,

Ik ken de winnaars van de fotowedstrijd National Geographic 2011 al!! Super gedaan!

Dikke kus

Yannick
  7. luc,betty:
    6 augustus 2010
    hallo daar bij Saddam en andere beestekes,
    prachtige foto's met al die kleurrijke dieren
    van sommige dieren heb ik nog nooit gehoord : ne pitviper ( slang ) en al die schorpioentjes en vogels
    waw ik wou dat ik daar ook was !!

en al gesnorkeld ondertussen ?
    groeten van ons tweetjes en van de bomma's en bompa's
    paps en mams