Danum Valley en de Borneo Rainforest Lodge

19 augustus 2010 - Kota Kinabalu, Maleisië

Allereerst merci voor de reacties op ons vorig blogverhaal !

Gisteren zijn we teruggekomen van ons tweede weekje jungle... En wat voor een week !!! :D

In Danum Valley ontmoetten we een Japanse wetenschapper die ons liet geloven dat hij de olifanten al een aantal keer op de weg richting de vallei had zien lopen en vertelde ons dat we zo'n 1/3de kans hadden...
Aangezien we die weg nu voor de derde keer zouden doen was de kans heel groot dat we de olifanten zouden zien... En jawel !! :) Na een uur en half ongeduldig wachten zagen we ze lopen. Met 8 waren ze en vanaf ze het busje op hen af zagen rijden zetten ze het op een lopen. Onze ontmoeting met de olifanten duurde misschien maar een halve minuut, toch was het een fantastisch moment !! En doordat Joeri de camera de ganse tijd in de aanslag had, zoals een jager met z'n wapen, hebben we toch nog een paar shots kunnen maken ! (Jammer genoeg lukt het niet om onze beste te uploaden...)

Even een quote van ons vorig blogverhaal: "en toen Joeri een half uurtje later uit zijn nest kwam waren de apen verdwenen !"...
Deze keer was het Joeri die vroeg opstond op dag 1 en Julie die bleef liggen. En ook deze keer waren de gibbons er ! We hebben zelfs een paar prachtige foto's kunnen maken !

Tijdens ons verblijf was er een grote groep studenten van de universiteit van Plymouth die 2 weken naar Danum Valley kwamen om kleinschalig onderzoek te doen. Ze waren hier om onderzoek te doen naar insecten, planten en bomen en reptielen, voornamelijk kikkers... De laatste groep ging elke nacht op zoek naar de verschillende kikkersoorten van Borneo. We mochten 1 avond mee op kikkerjacht en het was een supertoffe ervaring !! :) In totaal hebben we zo'n 12 verschillende kikkersoorten gezien, van kleine kikkers tot gigantisch grote padden !

En dan... voor Julie ongetwijfeld DE mooiste herinnering van onze reis:
Voor wie wil overnachten in de Danum Valley heeft 2 keuzes. Ofwel het Field Centre, waar wij verbleven, of... een exclusief resort een 20-tal km verwijderd van het Centre, de Borneo Rainforest Lodge (BRL) waar je zo'n 200 euro voor 1 nacht betaalt. In ruil krijgt elke gast dan wel een houten hutje met jacuzzi op de veranda en dus uizicht op de jungle :)
Nee, we hebben hier niet geslapen en dit is dus niet DE mooiste herinnering van onze reis voor Julie !

Vanuit het Centre worden er dagtrips georganiseerd en 1 van de gasten van het Centre vertelde ons over zijn trip. Hij vertelde ons dat er wetenschappers zijn die de orang-utans al een half jaar volgen en dat de gidsen van BRL meestal weten waar de orang-utans zijn. Ons hoofd sloeg dus op hol en we betaalden maar graag voor de dagtrip naar de lodge :p. De orang-utans waren al meer dan 3 weken niet meer gezien aan het Field Centre dus hoopten we ze te zien aan de lodge. Fingers crossed !!
Samen met 1 van de studenten en haar moeder (zij had er al altijd van gedroomd om naar de jungle te gaan en had dus aan de prof gevraagd of ze niet meemocht :) ) werden naar BRL gebracht. Bij onze aankomst hoorden we al meteen dat er orang-utans in de buurt waren ! We konden niet wachten om te vertrekken en het zou niet uitmaken hoe lang we zouden moeten stappen...

Het moment met de orang-utans was machtig ! Het idee om ze in het wild te zien maakte het gewoon nog beter en nog meer uniek. En het was niet 1 orang-utan, het waren er 3 ! Meer dan een uur hebben we ze kunnen volgen !
 Ze poseerden beeldig voor onze (video-)camera !! Het uploaden gaat hier precies niet fantastisch maar er staat er zeker eentje op ;)

De rest van onze trip naar Danum Valley was meer dan ok. We wisselden met verschillende mensen onze gegevens uit: Ben en Helen uit Londen, verschillende studenten van Plymouth Uni: Valerie, Rob,... Rob en Ria uit Nederland, Howard en Cherry uit Washington. Echt 1 voor 1 interessante, verstandige en vriendelijke mensen die we zeker nog eens gaan opzoeken !

Op dit moment zitten we terug in Kota Kinabalu, oftewel KK. We gaan hier nog wat souvenirs kopen en misschien nog een paar dagtrips doen naar de eilanden die hier voor de kust liggen. 25 augustus nemen we dan het vliegtuig naar Kuala Lumpur, oftewel KL ;)

1. Stephane:
    19 augustus 2010
    Wederom een entertainend verhaal :-)
    Jullie laten ons dromen met die leuke avonturlijke verhalen en de prachtige foto's.
    Have fun in KL. Ga zeker de Petronas towers bezoeken, die zijn gratis. (waren ooit nog de hoogste torens ter wereld, 10jaar terug ofzo). En als je goesting hebt om eens naar de cinema te gaan dan moet je naar Berjaya Times Square shopping center. Die hebben cinema zalen voor 1000man en wrs het grootste cinema scherm dat ik ooit heb gezien ;-) (daar heb ik The Simpsons Movie gezien)

Enjoy the trip, my friends xx

Stephane
  2. gerda de pryck:
    Hallo JJ'tjes,

heb juist al jullie foto's bekeken, fantastisch wat jullie allemaal zien ! wat een avontuur ! en jullie zien er goed uit !!!!!
    t was heel prettig van daarstraks jou in 't lang en 'in t breed te kunnen chatten . jullie doen dat fantastisch ! geniet ervan !
    veel groetjes van ons 5 (!)
  3. marianne:
    19 augustus 2010
    Ik kan goed geloven dat jullie danum valley zullen missen...zeker een plaats om terug te keren ;-)
    geniet van jullie laatste vier weken
    XXX
  4. luc,betty:
    19 augustus 2010
    leuk zeg al die olifanten, apekes en andere dieren
    waar is dat luxe resort juist, ik begin al te sparen !!

en amuseer jullie nog de volgende dagen in Kuala Lumpur en omgeving

groeten van de sneuze
  5. tante suzy:
    20 augustus 2010
    hoi, weer een tof verslag, dat is nu ook mijn droom eens bij de aapjes zitten, zoals in de film; wat moet dat zalig zijn, ook zo'n grote olifanten in t wild is een ongelooflijke belevenis; dat kunnen ze weeral niet meer afpakken, goed bezig, geniet er nog van. Eindelijk hier terug zon, nog niet veel goei weer gehad in augustus. Shari heeft al 2 examens achter de rug, die redelijk goed verlopen zijn; maandag nog één en volgende maandag nog wiskunde. Mitch is frietjes gaan bakken. Nog veel plezier en tot in september
  6. Atse & Eveline:
    29 augustus 2010
    Hey Joeri & Julie,

gaaf zeg dat jullie naar Danum Valley zijn geweest. Wij zitten momenteel ook op Borneo en willen ook erg graag naar Danum Vally toe. Lijkt ons super gaaf!

We vragen ons echter wel af hoe jullie het geregeld hebben. In verschillende reisblogs lezen we dat je een permit o.i.d. moet hebben om te kunnen overnachten in het field center. Hoe kun je dat regelen en hoeveel heeft jullie verblijf daar gekost?

Enne leuk om zo de verhalen van mede-reizigers te lezen die in hetzelfde land rondreizen.

Groetjes,

Eveline & Atse
  7. Patsy en Michael:
    1 september 2010
    Euh.. ist lang geleden.. of ist lang geleden.. te goed in KL om iets te laten horen .. ;) Geniet er nog van.. Bijna inpakken (allee met zone rugzak zal dat ni veel werk zijn.. en terug naar huis komen lol.. gedaan met schoon leven.. kunde voor mij iets regelen bij Telenet miss lol.. Mannekes heb jullie fel gemist dus tis nu echt wel goed geweest.. ge moogt ze daar de groeten doen van mij .. Tot gauw!! (en vergeet gene datum te prikken, check mail face, hé!) luf joe!
  8. Telenet collega's:
    1 september 2010
    Hallo Joeri & Julie,

Bedankt voor jullie mooie kaartje!
    Amuseer jullie daar nog, wij volgen volop jullie verhaal.
    Groetjes van ons allemaal!
  9. Patsy en Michael:
    4 september 2010
    Hallo... stille genieters!
  10. catherine:
    7 september 2010
    Beste julie en Youri,
    Echt bedankt voor lullie mooie kaart.
    Het heeft mij heel veel plezier gedaan.
    Ik geniet nog veel van uw reisverhalen
    en van de prachtige fotos
    Tot binnenkort Veel liefs van
    Tante Catherine
  11. n.Willy en t. Leen:
    8 september 2010
    Hey Joeri en Julie
    Wij willen jullie ook nog eens bedanken voor de toffe reisverhalen. We hebben ze allemaal gelezen en dus jullie een beetje gevolgd.(adresje gekregen van Bomma en Bompa Borsbeek)
    Geniet nog van de laatste dagen en kom dan naar huis met een rugzak vol onvergetelijke herinneringen.Groetjes vanuit Nijlen en tot ziens!