Fiiiii Jiiiiii

6 juli 2010 - Singapore, Singapore

De Fiji-experience was onvergetelijk ! 2 weken een unieke vakantiesfeer, een beetje vakantie op reis :p

Ons eerste avontuur begon al op de luchthaven toen we overdonderd werden met alle mogelijkheden die de 'travel agents' naar onze kop gooiden. We konden aan de verleiding weerstaan tot Big Joe ons meenam naar zijn 'bureau' en ons vriendelijk en zonder aandrang alles nog even uitlegde. Ook hij was natuurlijk op ons geld uit, zoals elke 'travel agent' maar we probeerden hem te vertrouwen en hakten de knoop door. 1 week op de Yasawa-eilandengroep en de tweede week op de Mamanuca's.

Onze trip naar de Yasawa's begon met een tocht van 5 uurtjes op een grote gele boot, de 'Yasawa Flyer'. Deze catamaran bracht ons via verschillende eilanden en stops naar het Coral View Resort. We werden verwelkomd met een lied, een glimlach, een drankje en een hapje :)

Na de lunch werden onze rugzakken naar onze bure gedragen. Het was een leuk huisje met een prive douche en toilet en uitzicht op een mooie blauwe zee ! Van een strand kunnen we hier moeilijk spreken aangezien het meer gras was dan zand. De andere toeristen bleken er alleszins niets van te merken want die lagen gewoon in hun strandstoel... op het gras :)

En dan denk je, ik zit hier op een eiland in Fiji, die gsm bergen we maar netjes op, het WK kunnen we niet volgen en van internet zullen ze hier ook niets kennen. Maar niets was minder waar ! Die mannen hebben daar satellieten, flat screen tv's en gsm's :) Zelfs een draadloos netwerk is geen toekomst meer op die eilanden !

Enfin, het eerste resort was een matige standaard, het eten was meer dan ok. Enkel jammer van het 'strand' en de windhozen die ons maar niet met rust lieten.
Op dit eiland hebben we trouwens onze eerste waterslang gezien ! Hopelijk zie je er zo meteen eentje in ons foto-album !

Hetgene we dus vastgelegd hadden bij Big Joe was een "Bula Combo Pass" van 6 nachten voor de Yasawa's. (Bula betekent hallo en is zowat het enige Fijiaans dat ze je leren). De Pass is een soort all-in formule voor de boot, de accommodatie en het eten op de resorts.

We konden niet kiezen uit alle resorts en naar sommigen konden we 'upgraden'. Ons 2de resort was een upgrade en het verschil was enorm, ook al was het het eiland slechts aan de andere kant van de baai...
Het eten was eens zo goed en de mensen waren eens zo vriendelijk ! Oarsman Bay is 1 van de weinige resorts dat wordt gerund door mensen van de plaatselijke bevolking en terecht een must-do volgens Lonely Planet !

De eerste nacht kregen we het ongewenst bezoek (of waren wij het ongewenst bezoek?) van de lokale fauna. Een spin had zich een goed plekje gevonden bij de lamp aan ons plafond. De 2e avond hebben we onze vriend niet meer tegengekomen, wat Julie een beetje ongerust maakte :)

Rond 16u werd er telkens een spelletje volleyball gespeeld. Ze lachten met alles... slechte passes, slechte opslag, mooie punten, alles was grappig ! Joeri heeft op dag 2 'the score of the day' gemaakt, met de voet nog wel, en 1 van de oudere vrouwen kwam hem onmiddelijk in de armen gesprongen :)

Oarsman Bay is de baai naast die van 'the Blue Lagoon' en ook hier was het snorkelen fantastisch ! Op dag 2 misten we ei-zo-na onze lunch door een octopus die niet uit zijn schuilplaats wilde komen. We bleven maar wachten maar het geduld van zo'n beest is ongelooflijk, voor hem is het natuurlijk op leven of dood, en de eindstand werd dus 1-0 voor de octopus :)

Het was een beetje jammer om afscheid te moeten nemen van de mensen op Oarsman maar onze volgende nachten op "Mantaray Island" stonden al vast. Ook dit keer een upgrade. Nu we die luxe gewend waren wilden we niet meer terug ! Ons motto: Dit is een echte once-in-a-lifetime dus we nemen het er eens goed van !!!

Ook op Mantaray was het eten overheerlijk en was er zelfs keuze ! 's Middags kon je kiezen uit een tiental gerechten, 's avonds een viertal. Telkens stond er wel vis, vlees, pasta en een sandwich op de kaart.
Hier hebben we echt 2 goeie dagen aan het strand gehad en ontmoetten we Fabrizio, een rasechte Italiaan, hopelijk te aanschouwen op 1 van de foto's, en fantastische kerel !

Met Mantaray achter de rug was het ook meteen het einde van de Yasawa's. De 6 nachten waren voorbijgevlogen en de Mamanuca's stonden voor de deur. Lonely Planet was niet echt vol van het eiland en het resort en dus vreesden we voor een domper. Ons vooroordeel werd gelukkig niet bevestigd en de 3 nachten die we hadden geboekt in Mana zijn er uiteindelijk 6 geworden ! :)

Mana is een klein beetje onze thuis geworden op Fiji en het einde was voor Julie echt wel emotioneel. Na die week begin je mensen te kennen en is het een heel andere sfeer dan dat je ergens een dagje de toerist komt uithangen. We ontmoetten vele leuke mensen waaronder Karin, Fleur en Arthur uit Nederland, 4 Zweden, een Noors meisje Sunniva en het duikteam dat bestond uit 3 Australiers, Henry, Nik en Andy en 1 Spanjaard Rob.

Op dag 3 van ons verblijf in Mana kon Joeri de verleiding niet weerstaan om weer te scuba-diven. Er stond die dag een adventure duik op het programma. Een wrakduik...
De SS Salamada was een schip dat tussen de eilanden bosjes toeristen verscheepte en werd 16 jaar geleden tot zinken gebracht met slechts 1 doel: Wrakduiken.
De bodem van het schip lag op zo'n 27m diep en het was impressionant om zien. We zijn een aantal keren door het wrak heengegaan en het was echt een leerrijke ervaring. Het ziet er op tv zo makkelijk uit maar een wrakduik is allesbehalve !

Op dag 5 was het de beurt aan Julie ! De avond ervoor had ze lang gepraat met 1 van de divemasters, Henry, en had hij haar voorgesteld om GRATIS te trydiven de volgende dag. Hij kon het gewoon niet geloven dat het niet lukte tijdens de cursus en wilde haar nog een kans geven. Zijn belofte hield stand en Julie kon alleen maar glimlachen toen ze uit het water kwam de dag erna. 5m zonder enige oorpijn ! Op naar Borneo dus !!! :)

Hierdoor was voor Julie een beetje de druk van de ketel ivm het duiken en kon Joeri nog een keertje het diepe water ingaan. Samen met Rob heeft Joeri de laatste dag nog 2 duiken gedaan.
Zeeschildpadden, leapfish, glass fish, nemo's en... white tip reef sharks ! 3 fantastische duiken op Fiji !

Zoals we zegden aan het begin van de blog: De Fiji-experience was onvergetelijk !

Ondertussen zitten we in de mega-metropool Singapore. 30 graden, dag EN nacht en overal flatgebouwen, shopping centers, dure auto's en spleetogen :D

Morgen vliegen we richting Kuching, de hoofdstad van de provincie Sarawak. Het is gelegen op het eiland Borneo en maakt deel uit van Maleisie.
Vrijdag staat in Kuching het Rainforest Music Festival op het programma. Nadien de jungle van Borneo met Orang-oetans !!!

Fiji was precies een droom...

1. marianne:
    6 juli 2010
    magnifieke foto's van het exotische fiji!! Dat kunnen ze alweer niet meer afpakken hé. Leuk dat jullie zoveel toffe mensen ontmoeten. Dikke kus X
  2. Olivier en Kim:
    WOOOW ! Echt magnific !
  3. Dana:
    6 juli 2010
    Amai ZALIG! Het lezen alleen al doet me wegdromen. Gelukkig vertrek ikzelf binnen een 2uurtjes naar thailandia :) Nog flink reizen jullie 2 é! Dikke kussen
  4. tante suzy:
    7 juli 2010
    hoi, blij weer van jullie te horen, ik zet fiji bij op mijn lijstje, ziet er inderdaad heel relaxerend uit; Zo snorkelen en duiken zouden we ook wel zien zitten. Nu de lotto nog winnen, en dan zijn we weg.
    Hier alles in orde, Sardinië is goed meegevallen, de motards hebben juist geen 4000 km gereden. 3 weken was toch wel lang genoeg. Nu is n marc terug hard aan het werken. Was toch ook wel een dure vakantie. Mitch vertrekt morgenvroeg naar Bodrum in Turkije als vrijgezel met nog 4 vrijgezellen, beloofd een spannende vakantie te worden. Shari moet 4 vakken terug doen, dus dat valt nog mee, ze is nu aan t werken in de Veritas in Lier voor de maand juli. Ik heb net mijn baxter magnesium gehad en hoop dat hij me heel wat energie geeft, kan het gebruiken.
    Geniet nog veel van het uitzicht en van mekaar en dikke knuffel van mij en groetjes van de rest
  5. catherine:
    8 juli 2010
    Bedankt voor de prachtige foto's
    profiteert van de prachtige natuur.
    Ter informatie,Olivier en Hywett,
    hebben de match Brazilie-Ivorenkust,
    live gezien.Mozambique licht juist
    naast Zuid-Afrika.En de kleine Elise,
    is al één jaar geworden en stapt al
    heel goed aleen
    vele kusjes van Tante Catherine
  6. luc,betty:
    8 juli 2010
    wow, leuk zeg, ik kom direct af zene
    bij die locals en andere globetrotters zie ik dat wel zitten
    doe de groeten aan oerang en oetan in Borneo

tot de volgende
    paps
  7. marianne:
    9 juli 2010
    Liefste Julie en Joeri,
    Als jullie eens wisten hoe blij ik iedere keer ben als ik een mooi kaartje van jullie mag ontvangen! Dank voor jullie wensjes voor mijn 98ste verjaardag. Geniet er samen goed van en ik kijk al heel hard uit naar september...ik wacht op jullie!!!
    Jullie liefhebbende Oma
  8. verhoeven maria:
    20 juli 2010
    hella,
    weer een tijdje geleden maar alles is nog picobello kan ik lezen ! Hier broks gehad, onze computer was gecrasht, gelukkig hebben ze hem nog terug kunnen opstarten maar ben wel alles kwijt, dat is het einde van de wereld niet en kunnen we terug krijgen.
    Gaan jullie op Borneo het chimpanseeskamp bezoeken ? heb daar documentaire van gezien op tv
    allee nog veel plezier en veel groetje,
    Tante Maria en Dré