Danum Valley

6 augustus 2010 - Semporna, Maleisië

Hello again !!

Afgelopen weken behoren tot onze top 3 als het op wildlife aankomt !

Eerst was er de rivier safari op de Sungai Kinabatangan. De Kinabatangan is een typisch bruine junglerivier en blijkbaar is de rivier DE plek om beesten te spotten...

Onze 3-daagse bestond vooral uit boottrips en ons doel was natuurlijk de orang-oetans in het wild te zien maar jammer genoeg mocht het niet zijn... Wel hebben wel immens veel neusapen en makaken kunnen zien... De makaken zijn we dan ook beu ondertussen :)

Tijdens onze eerste toch over de Kinabatangan hebben we een hele groep neushoornvogels zien overvliegen en op onze tweede cruise hebben we er zelfs een paar op foto kunnen vastleggen ! Neushoornvogels zijn 1 van de vele soorten wildlife van Borneo die op de IUCN Red List of Threatened Species staan !

Tijdens ons verblijf ginder leerden we Kevin kennen. Een Belg uit Zoersel die alleen aan het reizen is voor 3 maanden in Indonesie, Borneo en de Filipijnen !

Tijdens een moment van rust op dag 2 zag Joeri de lokale gastjes een balletje trappen en kon het dan ook niet laten om samen met Kevin (die speelt bij Sint-Anthonius) zich nog eens goed uit te leven :)
De definitie van junglevoetbal: op blote voeten in het slijk langs 5 bomen, die midden op het veld stonden, en hun gigantische wortels heen te gaan terwijl je de tegenstand nog ff dribbelt om dan te scoren :) Voor herhaling vatbaar !!

De rivier safari is echt een aanrader voor al wie naar Borneo zou gaan. Elke toerist die je tegenkomt is dan ook naar de Kinabatangan geweest...

Na onze 'cruise' werden we teruggebracht naar Sandakan. Vanuit Sandakan was het dan weer de bus op naar Lahad Datu, de toegangspoort van Danum Valley ! Bussen waren er deze keer niet en we werden samen met 8 andere mensen (exclusief chauffeur !) in een 4x4 gepropt voor een 2-uur durende rit naar Lahad Datu ! Airco hadden we gelukkig wel :)

Lahad Datu is een vreemd stadje dat niet echt gewend is aan toeristen/blanken. De stad is in 2 stukken verdeeld en voor een euro en half bracht een niet officieel taximannetje ons naar de andere kant van de stad. Daar was het kantoor van de Danum Valley Conservation Area en het was van daaruit dat we vertrokken voor onze midweek naar de jungle !

Een hobbelige 2 uur en half later kwamen we in Danum Valley aan. Het avondeten stond klaar en al gauw ontmoetten we hier ook Belgen. (Dan toch ineens veel Belgen?) Steven en Ollivier waren al een paar dagen in de vallei en we kregen dan ook veel tips !!
Onze eerste nacht was er eentje waar we al meteen werden geconfronteerd met de natuur: Kakkerlakken in de kamer... Het waren 2 eenpersoonsbedden en het was naar Julie dat ze kwamen, terwijl ze aan het lezen was kropen ze bij haar op het bed :)
Het was dan dat we voor de eerste keer ons muskietennet hebben bovengehaald !

De volgende morgend was het Julie die als eerste wakker was en op zoek ging naar de gibbons die een hels lawaai maakten... Blijkbaar waren ze vlakbij onze kamer en toen Joeri een half uurtje later uit zijn nest kwam waren de apen verdwenen ! Gibbons zijn heel schuw in vergelijking met makaken of neusapen maar toch heeft Julie de gibbons gezien.

Het begin van ons weekje Danum Valley begon dus al goed met meteen gibbons maar de volgende dag zou blijken dat het toch moeilijk was om wildlife te zien en dat je geluk moet hebben: right time, right place... We vroegen dan ook of het mogelijk was om 2 dagen te verlengen waardoor we toch 6 volledige dagen zouden kunnen zoeken naar al dat moois.

Uiteindelijk hebben we vele vreemde, enorm gecamoufleerde insecten gezien, een aantal spinnen, 3 keer een 'bearded pig', gibbons, langstaart makaken en 2 keer de red leaf monkeys. Orang-oetans zijn er wel maar zoveel geluk hebben we nog niet gehad. NOG NIET... want we gaan terug naar Danum Valley voor een week na ons snorkel- en duikavontuur hier in Semporna !

We zitten dus nu hier in Semporna na een ongelooflijke busrit. Jullie kennen nog wel het busje dat we in Australie hadden. Met zo'n busje werden we vervoerd van Lahad Datu naar Semporna. Er zaten in totaal 16 mensen in dat busje en het duurde meer dan 2 uur !!! Echt jammer dat we hier geen foto van hebben want dit was echt wel een fotomoment :)

Semporna is weer de zoveelste vuile stad maar je moet er zijn als je naar de prachtige eilanden wil. Het is dan ook altijd even schrikken wanneer je terug aan land komt waar de mensen tussen het afval slapen en waar het afval met hopen langs de kant van weg ligt !!
Het is hoogseizoen in Semporna en alle duikers eisen de hotelkamers op. Het was dan ook pas het vierde hotel waar er een kamer vrij was die nacht... Een dure kamer dan nog wel !
Het hotel zelf was er een op palen in het water en onze eerste nacht in Semporna werden we dan ook wakker gehouden door een paar ratten die af en toe door onze kamer liepen ! Al een geluk hadden we maar voor 1 nacht betaald en konden we vanaf dag 2 naar een 'deftig' hotel, voor de helft van de prijs !

We hebben er al 2 dagjes snorkelen op zitten. Gisteren was Sipadan aan de beurt en vandaag Sibuan. Sipadan is DE place to be voor het duiken maar aangezien Julie haar brevet niet heeft gehaald zijn we samen gaan snorkelen...

Maar morgen staat er voor Joeri toch een dagje duiken op het programma ! Een meisje bij ons op de boot gaat haar cursus niet afmaken omdat ze panikeert in het water en morgen ruilt zij dus zodat zij met Julie gaat snorkelen en Joeri kan gaan duiken met haar vriend !

We hebben een paar dagen geleden nog wat foto's toegevoegd bij het mapje "Borneo", geniet ervan !

Veel groetjes aan het thuisfront van de frontpackers ;)

1. Olivier en Kim:
    6 augustus 2010
    Brrr, gekke beesten!
  2. luc,betty:
    6 augustus 2010
    en dat noemen ze : verenigd zijn met de natuur
    goe duiken en snorkelen hé

groetjes van de wandelaars en klimmers

daaaag
    paps en mams
  3. kevin:
    9 augustus 2010
    Hey Julie en Joeri,

Volg elle verslag op de voet zenne, heb toch een beetje spijt nu dak ni nr Danum Valley gegaan ben, maar ben nu in de Filipijnen en qua natuur ( eilanden) is dees wel het beste dak tot nu toe gezien hem. En BTW da duur hotel op palen in Semporna, ik denk dak intzelfde heb moete slape voor ne nacht, de rest was allemal volzet.

Nog veel fun daare

Grtz Kevin
  4. tante suzy:
    10 augustus 2010
    weeral mooie natuurfoto's; blij te zien dat jullie er nog heel goed uitzien! hopelijk niet te moe. Hier alles ok, juist met bomma en bompa naar pizzahut gaan eten. Zijn ze weer content; nog heel veel plezier; geniet nog volop! groetjes van de rest
  5. verhoeven maria:
    11 augustus 2010
    chic, dat je daar allemaal fotootjes van hebt kunnen nemen, zoveel insecten en beesten, zal een leuke fotoboek worden achteraf
    plezant dat je zoveel belgen tegenkomt, 't is nu toch een land waar je als toerist niet naartoe gaat
    25 cent voor die tros bananen, hier betaal je voor 4 bananen al 2.50 euro
    momenteel schijnt hier het zonnetje,heb mijn schouder laten opereren (gaat goed)en verder alles ok
  6. Patsy en Michael:
    17 augustus 2010
    Allemaal beestjes om je heen!!.. En wij waren al blij met gedacht dat er op reis een everzwijn op ons terras had gezeten s nachts! Doet dat nog goed.. wij blijven ulle volgen! xxx
  7. Bart:
    17 augustus 2010
    Jullie schijnen helemaal op jullie gemak te zijn in de jungle! Het ziet er fantastisch uit en jullie zien er allebei altijd maar beter en ontspannenner uit! Wij zijn net een week naar de Alpen geweest met Luc en Betty, en we hebben ze serieus laten afzien tijdens de bergtochten :-) Geniet er nog van en breng zo'n kleurige vogel mee terug hé! Bart